3 symptomy świadczące o zepsutym hamulcu ręcznym

Twój hamulec ręczny opiera się na połączeniach kablowych, aby działać. Kiedy używasz tego hamulca, jego kable wywierają siłę hamowania na koła, dzięki czemu samochód pozostaje w zatrzymanej pozycji.

Te kable nie będą wieczne. Mogą korodować, rozciągać się, przesuwać, a nawet pękać. Podczas gdy podstawowy problem może sprawić, że hamulec ręczny będzie gorzej reagował niż zwykle, poważniejsza usterka może wyłączyć cały system.

Jeśli jeden z twoich kabli ma problem, może zapalić się lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej hamulca ręcznego. Jednak ta kontrolka może wskazywać na szereg problemów w tym systemie. Na przykład twój poziom płynów może być niski lub możesz mieć luźne połączenie.

Aby określić, czy problem dotyczy kabla, zwróć uwagę na inne typowe oznaki usterki. Jak możesz stwierdzić, czy Twój hamulec ręczny ma problem z linką?

1. Hamulec ręczny reaguje inaczej niż zwykle

Używając hamulca ręcznego, możesz wyczuć działanie hamulca ręcznego. Jego rączka powinna podciągać się i dociskać płynnie, ale z pewnym oporem. Powinna mocno zablokować się na swoim miejscu, gdy ją włączysz lub odłączysz.

Czasami naciągnięta, luźna, źle ustawiona lub zahaczona linka wpływa na wyczucie hamulca ręcznego. Na przykład może wydawać się sztywniejszy niż zwykle, gdy przesuwasz uchwyt w górę lub w dół. Lub uchwyt może wydawać się luźny i chwiejny. Być może będziesz musiał włożyć więcej wysiłku w zablokowanie go w pozycji włączonej lub wyłączonej.

2. Hamulec ręczny nie włącza się ani nie zwalnia w pełni

Po zaciągnięciu hamulca ręcznego samochód powinien pozostać nieruchomy. Hamulec powinien w ogóle uniemożliwić ruch pojazdu. Kiedy zwolnisz hamulec, możesz znów się poruszać.

Jeśli jednak masz problem z okablowaniem, hamulec ręczny nie zawsze może się w pełni włączyć. Nie zablokuje całkowicie hamulców postojowych samochodu na kołach.

Jeśli Twój hamulec ręczny nie może zaciągnąć hamulców postojowych, Twój samochód nie zatrzyma się, gdy go zaparkujesz. Jeśli nie jesteś na całkowicie płaskim terenie, samochód może toczyć się do przodu lub do tyłu.

Chociaż powoduje to ból głowy podczas parkowania, to również stawia Cię w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Twój samochód może ulec uszkodzeniu, jeśli uderzy w inny pojazd, ponieważ nadal się porusza. Jeśli wymknie się spod kontroli, może kogoś uderzyć lub spowodować wypadek drogowy.

Problemy pojawiają się również, jeśli hamulec ręczny nie jest całkowicie zwolniony. Jeśli linka nie ściąga całkowicie hamulców z kół po wyłączeniu hamulca ręcznego, poczujesz opór podczas jazdy. Hamulce są nadal częściowo na kołach; spowalniają obroty kół.

W związku z tym nie osiągniesz oczekiwanych prędkości, a Twój samochód może być powolny i nie reagować. Możesz również usłyszeć piszczące dźwięki z okolic jednego lub obu tylnych kół.

Te koła mogą również wydawać się cieplejsze niż zwykle. Jeśli hamulce przyczepiają się do poruszających się kół, mogą wytwarzać ciepło tarcia.

3. Hamulec ręczny przestaje działać

W niektórych przypadkach wadliwa linka hamulca ręcznego powoduje poważniejszy problem. Jeśli linka jest zbyt rozciągnięta, aby działać efektywnie, lub pęknie, hamulec ręczny może zablokować się w jednej pozycji. Możesz nie być w stanie go włączyć lub wyłączyć.

Jeśli w ogóle nie możesz użyć hamulca ręcznego, Twój samochód może całkowicie stracić hamulce postojowe. Jeśli rączka trzyma się w pozycji włączonej, będziesz efektywnie jechał z włączonymi hamulcami. Jeśli to zrobisz, ryzykujesz dalsze uszkodzenie całego układu hamulcowego, powiązanych z nim części i opon.

Zobacz także: