Silnik twojego samochodu opiera się na pasku rozrządu, aby pozostać zsynchronizowanym. Pasek rozrządu zapewnia płynną pracę silnika, zapewniając bezpieczeństwo na drodze.
Wymiana paska rozrządu to ważny element konserwacji! Jeśli więc posiadasz samochód, powinieneś wiedzieć, jak działa pasek rozrządu i kiedy go wymienić.
Co to jest pasek rozrządu?
Pomyśl o pasku rozrządu jak o łańcuchu rowerowym do Twojego pojazdu — utrzymuje on zsynchronizowane wszystkie wewnętrzne ruchome części silnika. Czasami zasila również pompę wody, pompę oleju i pompę wtryskową.
Pasek rozrządu to gumowy pasek z twardymi zębami, które zazębiają się z kołami zębatymi wału korbowego i wałków rozrządu. Synchronizuje ruch wału korbowego i wałków rozrządu. Gwarantuje to, że zawory wlotowe i wydechowe silnika otwierają się i zamykają zgodnie z tłokami. Jeśli wał korbowy i wałki rozrządu nie działają jednocześnie, pojazd nie będzie działał prawidłowo.
Jeśli zawory dolotowe otworzą się zbyt wcześnie, do komory spalania silnika może dostać się zbyt dużo mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do słabego spalania i utraty mocy. A jeśli zawory wydechowe otworzą się zbyt wcześnie, komora spalania straci ciśnienie i spowoduje utratę mocy. Jeśli elementy silnika są bardzo rozsynchronizowane, mogą zderzyć się i uszkodzić się nawzajem, powodując kosztowne naprawy.
Pasek rozrządu a łańcuch rozrządu
W zależności od modelu pojazdu możesz mieć łańcuch rozrządu zamiast paska rozrządu. Łańcuch rozrządu działa tak samo jak pasek, ale jest metalowy, a nie gumowy. Ponieważ są lżejsze i cichsze, paski rozrządu stały się popularne po wprowadzeniu ich w latach 60. XX wieku.
Dzięki ulepszeniom konstrukcyjnym i długiej żywotności wiele nowoczesnych samochodów powróciło do używania łańcuchów rozrządu. Jeśli twój samochód ma łańcuch rozrządu zamiast paska rozrządu, możesz być w stanie jechać dłużej przed wymianą łańcucha rozrządu. Jak zawsze, sprawdź instrukcję obsługi lub zadzwoń, aby się upewnić.
Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?
Ważne jest, aby wymieniać pasek rozrządu w odstępach czasu zalecanych przez producenta pojazdu. Każdy producent jest inny, ale zazwyczaj trzeba go wymieniać co 90 000-150 000 km. Zalecany interwał dla konkretnego pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
Ponieważ pasek rozrządu jest wykonany z gumy, z czasem będzie się zużywał i ostatecznie pęknie. Gdy się zepsuje, silnik przestanie działać lub komponenty nie będą zsynchronizowane, uszkadzając silnik.
Jeśli nie wymienisz paska rozrządu w zalecanym czasie, możesz skończyć z całkowitą awarią silnika, pękniętymi lub wygiętymi zaworami, uszkodzeniem głowicy cylindrów lub wałka rozrządu, a także uszkodzeniem tłoka i ścian cylindra. Nie jest to sytuacja, w której można bezpiecznie pomyśleć: „Jeśli nie jest zepsute, nie naprawiaj tego”. Wymień pasek rozrządu zgodnie z harmonogramem konserwacji producenta, aby uniknąć tysięcy złotych na naprawę lub wymianę silnika.
8 oznak, że czas wymienić pasek rozrządu
Często przed pęknięciem paska rozrządu nie ma żadnych znaków ostrzegawczych. Ale oto kilka możliwych wskazówek, że może nadszedł czas, aby wymienić pasek:
- Zmniejszona moc silnika
- Przegrzanie
- Wibracje lub drżenie
- Problem z uruchomieniem pojazdu
- Piski lub odgłosy tarcia z pasów
- Odgłos tykania dochodzący z silnika
- Wyciekający olej
- Sprawdź lampkę silnika
Gdy pojazd jest w eksploatacji, zalecamy również wymianę pompy wodnej. Pompa wodna ma zwykle podobną żywotność i jest łatwo dostępna, gdy pasek rozrządu jest wyłączony. W ten sposób oszczędzasz na kosztach pracy.