Dlaczego Twój silnik głośno chodzi?

Silnik, który nagle pracuje głośniej niż normalnie, zwykle woła o pomoc. W większości przypadków podstawowym problemem jest dudnienie silnika. Problemy mogą być różne, od czegoś prostego, jak brudne świece zapłonowe, po poważniejszą awarię tłumika lub katalizatora.

Podczas gdy niektóre problemy, które mogą powodować głośniejszy niż normalny silnik, są łatwe do naprawienia, wiele problemów jest znacznie bardziej rozległych i może szybko uszkodzić inne systemy, powodując kosztowną naprawę.

Chociaż wiele różnych systemów może powodować głośniejsze działanie pojazdu, przez większość czasu jest on osadzony w układzie wydechowym.

Układ wydechowy odpowiada za zbieranie spalin z głowicy cylindrów. Odbywa się to za pośrednictwem kolektora wydechowego, który zasadniczo działa jak duży lejek odprowadzający spaliny z dala od cylindrów silnika. Spaliny są uwalniane przez część zwaną przednią rurą, a stamtąd trafiają do katalizatora. Katalizator usuwa szkodliwe pierwiastki z gazów, takie jak tlenek wodoru i tlenek węgla. Wreszcie spaliny wychodzą z katalizatora do tłumika. Główną funkcją tłumików jest zmniejszenie poziomu hałasu silnika. Za tłumikiem spaliny opuszczają pojazd przez rurę wydechową.

Najczęstsze powody, dla których tak się dzieje:

  • Uszkodzony tłumik: tłumiki są stale narażone na wysoką temperaturę i ciśnienie, nie wspominając o soli drogowej, brudu i pogodzie. Z biegiem czasu tłumik rdzewieje, tworząc dziury i pęknięcia. W końcu zacznie całkowicie zawodzić. Samochód, który pracuje głośniej niż normalnie, często jest spowodowany awarią tłumika. Inne objawy to znaczny spadek przebiegu gazu i wzrost spalin.

Uszkodzony tłumik należy natychmiast naprawić lub wymienić, ponieważ niesprawny układ wydechowy może prowadzić do dodatkowego uszkodzenia silnika lub katalizatora.

  • Uszkodzony katalizator: Katalizator jest kluczowym elementem układu wydechowego i jeśli ulegnie awarii, silnik będzie głośniejszy niż normalnie, będzie pracował nierówno, az wydechu będzie wydobywał się zapach zgniłych jaj. W większości przypadków uszkodzony katalizator spowoduje również włączenie kontrolki Check Engine. Ponieważ konwerter ulegnie awarii, nie będzie już w stanie spalić niespalonych węglowodorów w spalinach ani rozłożyć siarki wytworzonej przez silnik. To właśnie powoduje silny zapach zgniłego jajka. W końcu samochód w ogóle nie będzie działał, ponieważ katalizator zostanie całkowicie zablokowany.
  • Uszkodzona rura wydechowa : rura wydechowa wychodzi z tłumika i wypuszcza gazy i opary do powietrza. Zardzewiała rura wydechowa często podziurawi się lub w pewnym momencie całkowicie odpadnie. Zwiększy to poziom hałasu samochodu.
  • Wyciek w kolektorze wydechowym: Kolektor wydechowy zbiera gazy wydechowe z silnika. W przypadku wycieku w kolektorze wydechowym silnik może pracować głośniej, pryskać i pracować nierówno. W większości przypadków spowoduje to również włączenie kontrolki Check Engine. Pęknięty lub nieszczelny kolektor wydechowy może powodować większe problemy z powodu ulatniających się gorących gazów. Często stopią pobliskie elementy z tworzywa sztucznego. Możliwe jest również, że nieszczelne spaliny przedostaną się do kabiny samochodu.
  • Zużyte uszczelki lub uszczelki: Układ wydechowy ma sporo uszczelek i uszczelek, a jeśli zawodzą, może to spowodować, że silnik będzie pracował głośniej i czasami pryska. Z biegiem czasu uszczelki i uszczelnienia będą się zużywać i ostatecznie będą musiały zostać wymienione. Jeśli ten problem nie zostanie naprawiony, może to skończyć się uszkodzeniem kolektora wydechowego, co będzie znacznie droższą naprawą.
  • Wadliwe czujniki tlenu: Zadaniem czujników tlenu jest pomiar zawartości lub ubogiej zawartości gazów spalinowych opuszczających komorę spalania. Komputer w pojeździe wykorzystuje te dane do dostosowania ilości paliwa, które dostaje się do silnika. Uszkodzony lub zabrudzony czujnik może wysyłać nieprawidłowe dane, co skutkuje zbyt dużą lub zbyt małą dostawą paliwa do silnika. Może to spowodować nierówną pracę silnika, która będzie głośniejsza niż zwykle.
  • Złe lub zabrudzone świece zapłonowe : Złe świece zapłonowe mogą spowodować wypadanie zapłonu pojazdu, co sprawi, że będzie pracował głośniej. Świece zapłonowe zapewniają iskrę do zapłonu paliwa w komorze spalania, jeśli nie działają prawidłowo, paliwo nie jest całkowicie zapalone i pojazd nie zapali się lub zacznie pryskać. Korki będą musiały zostać wymienione lub wyczyszczone.
  • Czujnik masowego przepływu brudnego powietrza: Czujnik masowego przepływu powietrza mierzy ilość powietrza wchodzącego do układu wtrysku paliwa. Informacje te są przesyłane do komputera pojazdu, aby mógł przesłać odpowiednią ilość paliwa do komory spalania. Zabrudzony czujnik przepływu powietrza może spowodować, że do wtryskiwaczy trafi niewłaściwa ilość paliwa, co może spowodować nierówną pracę silnika, który będzie brzmiał głośniej niż normalnie.

Zobacz także: