Turbosprężarka, w skrócie „turbo”, jest integralną częścią Twojego pojazdu. Działa w celu stworzenia mocnego i wydajnego układu paliwowego, jednocześnie minimalizując szkodliwe skutki dla środowiska.
Aby zasilić silnik, powietrze jest mieszane z paliwem, które jest następnie zapalane, czyli spalane w celu wytworzenia mocy. Zasadniczo im więcej powietrza w cylindrze, tym więcej paliwa można spalić. Tutaj do akcji wkracza turbo. Turbosprężarka zasysa dodatkowe powietrze do cylindra, ostatecznie pomagając spalić więcej paliwa i wytworzyć dodatkową moc. Skutkuje to większą siłą, aby Twój samochód jechał szybciej, jednocześnie zmniejszając ilość spalin, które w przeciwnym razie zostałyby wyemitowane do powietrza jako zanieczyszczenia.
6 symptomów, które oznaczają problemy z turbodoładowaniem
Podobnie jak większość elementów składających się na samochód, turbosprężarki nie są odporne na awarie ani usterki. W tym poście przyjrzymy się sześciu typowym objawom problemów z turbodoładowaniem, dzięki czemu możesz zająć się nimi szybko, bez powiększenia szkód, a tym samym rachunku u mechanika.
1) Słabe przyspieszenie
Podstawową funkcją turbosprężarki jest zwiększenie mocy silnika. Słabe przyspieszenie oznacza zmniejszoną moc, gdzie sprawcą może być turbo. Jeśli Twój samochód reaguje z opóźnieniem po wciśnięciu pedału gazu lub nie odpowiada on prędkości, do której jesteś przyzwyczajony, być może nadszedł czas, aby poszukać mechanika z doświadczeniem w układach z turbodoładowaniem.
2) Zwiększone zużycie paliwa
Inną główną funkcją turbosprężarki w Twoim samochodzie jest zwiększenie zużycia paliwa. Częstsze podróże na stację benzynową i/lub zauważalny spadek liczby km na litr paliwa Twojego samochodu mogą wskazywać na wadliwą turbosprężarkę. Jedna z potencjalnych przyczyn awarii: surowe paliwo wyciekające z turbosprężarki do układu wydechowego, nigdy nie ulegające spaleniu.
3) Nadmierny dym wydechowy
Turbo zostały zaprojektowane tak, aby radykalnie zmniejszyć ilość dymu wydobywającego się z rury wydechowej. Nadmierne dymienie jest objawem wadliwej turbosprężarki – w szczególności pęknięcia w obudowie turbosprężarki – co powoduje wyciek oleju do układu wydechowego i drastyczny wzrost wytwarzania dymu. Jeśli napotkasz ten problem, natychmiast skonsultuj się z mechanikiem w sprawie turbosprężarki.
4) Niebieski lub czarny dym wydechowy
Wyciek oleju w komorze spalania, wynikający z pękniętej obudowy turbosprężarki, może prowadzić do wystrzeliwania niebieskiego dymu z rury wydechowej. Z drugiej strony czarny dym może być spowodowany spalonym silnikiem, zatkanym filtrem powietrza, niedrożnym kanałem wlotowym powietrza do turbosprężarki lub usterką wtryskiwaczy paliwa w silniku. Bez względu na powód, kolorowy dym nigdy nie jest dobrym znakiem i powinieneś od razu przywieźć samochód do mechanika.
5) Dźwięk świszczenia
Uszkodzona turbosprężarka może powodować głośny dźwięk świszczenia wydobywający się z silnika. Im głośniejszy dźwięk, tym gorszy może być problem. Jeśli usłyszysz ten dźwięk, powinieneś jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem w celu sprawdzenia pojazdu.
6) kontrolka „Check engine”
Chociaż lampka „check engine” jest wszechstronnym znakiem ostrzegawczym, który nie wskazuje konkretnie żadnego problemu mechanicznego, może oznaczać usterkę lub awarię turbosprężarki. Jeśli tak się stanie, lampka „sprawdź silnik” powinna się włączyć na desce rozdzielczej. Oczywiście, jeśli kontrolka nadal się świeci, a nie jesteś pewien dlaczego, poproś mechanika, aby rzucił okiem.
Koszty naprawy i naprawy turbo
Tak jak w przypadku większości części samochodowych, koszt naprawy turbosprężarki będzie w dużej mierze zależał od marki i modelu pojazdu.
Zwróć uwagę, że ze względu na ogromny zakres szacunków części i robocizny, trudno jest zrównoważyć koszty naprawy turbosprężarek. Dlatego zawsze zalecamy rozmowę bezpośrednio z mechanikiem i poproszenie o wycenę, zanim zlecisz mu jakąkolwiek pracę przy twoim samochodzie.