Oświetlenie zewnętrzne zawsze było jednym z ważniejszych aspektów projektowania pojazdów. Konieczność oświetlania drogi przed pojazdem i pozostawania widocznym podczas jazdy nocą jest jednym z największych problemów bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej. Niezbędnym i w większości przypadków prawnym wymogiem jest posiadanie przez pojazdy silnikowe odpowiedniego i wystarczającego oświetlenia na drodze, aby zarówno widzieć, jak i być widzianym.
WYMIANA REFLEKTORÓW SAMOCHODOWYCH
Reflektory samochodowe stają się coraz bardziej zintegrowane z konstrukcją nadwozia pojazdu i dlatego są projektowane jako półstałe oprawy. Zazwyczaj nowoczesne zespoły świateł samochodowych pozwalają na stosunkowo łatwą wymianę żarówek reflektorów . Ten proces jest prosty w przypadku większości samochodowych reflektorów halogenowych. Jednak czasami właściciel samochodu może wymagać wymiany całego zespołu reflektorów pojazdu. Może to polegać na zastąpieniu gasnących reflektorów lub zastąpieniu fabrycznego reflektora reflektorami samochodowymi z rynku wtórnego lub osłonami świateł samochodowych. Zespoły reflektorów mogą również wymagać wymiany po kolizji lub innej awarii, której nie można naprawić za pomocą wymiany żarówki.
TECHNOLOGIA ŻARÓWEK REFLEKTORÓW
Ogólnie rzecz biorąc, reflektory Twojego samochodu są zaprojektowane tak, aby były niezawodne i trwałe. Żarówki halogenowe, które są powszechne w branży od dziesięcioleci, wystarczą na 2-3 lata regularnego użytkowania bez konieczności wymiany. Wiele pojazdów wykorzystuje teraz wysokowydajne oświetlenie LED do reflektorów. Ta technologia oświetleniowa jest znana z tego, że pobiera bardzo mało energii i jest wyjątkowo trwała. Reflektory LED są w stanie wytrzymać 5 lat lub dłużej w typowym użytkowaniu. Ta ultrawydajna technologia oświetleniowa została udostępniona samochodom przeznaczonym do żarówek halogenowych poprzez zamienne żarówki samochodowe LED. Te żarówki pasują do standardowego gniazda reflektorów, ale wykorzystują światła LED. Żarówki LED do samochodu są często dobrym rozwiązaniem do wymiany samochodowych reflektorów halogenowych, ponieważ mają znacznie dłuższą żywotność i często zapewniają bardziej ostre i białe światło.
JAK WYJĄĆ ŻARÓWKI REFLEKTORÓW?
Wymiana żarówek reflektorów samochodowych, zarówno LED, jak i halogenowych, zwykle może być wykonana ręcznie, bez użycia narzędzi lub specjalnego sprzętu. Zespoły reflektorów pojazdu są jednostkami szczelnymi, więc żarówki są zwykle wkładane z tyłu zespołu reflektora. W związku z tym wymiana żarówki reflektora odbywa się pod maską pojazdu. Komory silnika większości nowoczesnych pojazdów są bardzo zatłoczone i chociaż proces jest bardzo prosty, manipulowanie częściami w ciasnych przestrzeniach może być trudne. Wielu producentów samochodów stosuje standardowe rozmiary żarówek i typy gniazd, aby ułatwić wybór i wymianę. Wymiana żarówki polega najpierw na zdjęciu pokrywy uszczelniającej lub drzwiczek obudowy. Zazwyczaj powoduje to odsłonięcie żarówki i oprawki żarówki. Aby wyjąć żarówkę, wystarczy obrócić o ćwierć obrotu i wyciągnąć prosto. Niektóre pojazdy mają uszczelkę, przez którą żarówkę trzeba ostrożnie przeciskać. Odwróć ten proces podczas wymiany żarówek reflektorów.
JAK WYJĄĆ ZESPÓŁ REFLEKTORA?
W przypadku korzystania ze standardowych halogenowych świateł samochodowych lub reflektorów LED, w kilku kluczowych sytuacjach zalecana lub konieczna jest wymiana. Podczas gdy żarówki halogenowe będą wymagały wymiany co 2 do 3 lat, obudowy reflektorów mogą w końcu również wymagać wymiany. Tworzywo sztuczne używane w typowych zespołach reflektorów zostało opracowane z myślą o przejrzystości, trwałości i odporności na uderzenia. Jednak przezroczysty plastik jest wrażliwy na promieniowanie UV i degradację cieplną. Z biegiem czasu przezroczyste plastikowe soczewki reflektorów zaczynają się utleniać, stając się zamglone i żółte. To utlenianie może zmniejszyć skuteczność reflektorów i kierunkowskazów poprzez zaciemnienie wiązek i zmianę rozprzestrzeniania się światła przechodzącego przez utlenione soczewki. Ten stan pogarsza się z czasem, jeśli nie jest leczony. Na rynku wtórnym dostępne są różne produkty do renowacji reflektorów. Chociaż niektóre z tych produktów są bardzo skuteczne w usuwaniu zaparowanych soczewek reflektorów, większość z nich jest w najlepszym razie tymczasowa. Utlenianie w tego typu tworzywach sztucznych jest degradacją chemikaliów, której nie można odwrócić. Dlatego utlenianie można usunąć, ale jeśli nie zostanie potraktowane jakimś rodzajem uszczelniacza, zawsze powróci. Często, gdy występuje utlenienie, najlepszą opcją korekcji jest po prostu wymiana standardowych reflektorów samochodowych.
Podczas wymiany zespołów reflektorów w wielu nowoczesnych samochodach czasami zdajemy sobie sprawę, że czynność ta jest prostsza niż by mogło się wydawać. Proces może być nieco inny dla różnych marek i modeli, ale dominujące metody obejmują system zacisków i wsporników, które zabezpieczają zespoły, ale są stosunkowo łatwo dostępne podczas serwisowania. Zaciski i wsporniki do reflektorów samochodowych mogą być nieco trudniejsze do znalezienia, dlatego należy zachować ostrożność podczas wyjmowania reflektorów, aby je zachować. Zespoły reflektorów są zwykle utrzymywane na miejscu za pomocą 1 do 3 śrub od góry tuż pod maską za pomocą zacisków lub bolców mocujących urządzenie z boków. Niektóre samochody sportowe lub samochody o bardziej złożonej geometrii przedniego grilla mogą wymagać usunięcia zderzaka lub elementów grilla w celu uzyskania dostępu do śrub mocujących, ale ten stan jest znacznie rzadszy. Wymiana jest odwrotnością procesu,
Utrzymanie systemu oświetlenia standardowych reflektorów w samochodzie zapewnia bezpieczeństwo i zapewnia doskonały wygląd samochodu.