Jak przygotować auto do zimy

Jak przygotować się do jazdy zimą?

Dzięki temu przewodnikowi możesz lepiej przygotować swój pojazd (i siebie) do pewniejszego pokonywania śniegu i lodu. Jedną rzeczą, która może zaskoczyć, jest faktyczna liczba wypadków w sezonie zimowym. Wbrew powszechnemu przekonaniu w miesiącach zimowych nie ma więcej wypadków.

Niestety te wypadki zimą są jednak poważniejsze. Gdy spadnie śnieg, nie jesteśmy przygotowani na zwolnienie pedału gazu. Wtedy najczęściej dochodzi do niestety tragicznych zdarzeń na drodze.

Poniższy zimowy przewodnik składa się z trzech głównych części: przygotowania pojazdu, wskazówek dotyczących jazdy po śniegu oraz tego, co robić w sytuacji awaryjnej. Przyjrzymy się również, co umieścić w zestawie ratunkowym.

Lista kontrolna bezpieczeństwa pojazdu: 4 istotne punkty

Zacznijmy ten przewodnik jazdy zimą od zbadania stanu Twojego pojazdu. Najlepiej zrobić to przed opadami śniegu lub przed wyruszeniem w dłuższą podróż tej zimy.

#1. Kiedy był ostatni przegląd?

Zacznij od wizyty u lokalnego mechanika lub dealera w celu przeprowadzenia inspekcji i wszelkich rutynowych czynności konserwacyjnych, które mogłeś przeoczyć. Obejmuje to wymianę oleju i innych płynów, naprawę wycieków, pasków napędowych lub wymianę starych i uszkodzonych części.

Jeśli chodzi o wymianę części, zawsze na pierwszym miejscu stawiaj elementy bezpieczeństwa. Hamulce, opony, łożyska kół i inne elementy zawieszenia mogą mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, jeśli nie są sprawdzane. W razie wątpliwości poproś mechanika, aby wyjaśnił, jak działa część, którą należy wymienić i czy ma to wpływ na Twoje bezpieczeństwo.

#2. Sprawdź ciśnienie w oponach

Czy wiesz, że ciśnienie w oponach spada średnio o dwa psi na każde 10 stopni spadku temperatury otoczenia? Sprawdź w instrukcji obsługi zalecany zakres ciśnień w oponach. W dzisiejszych pojazdach zalecane ciśnienie w oponach jest również wydrukowane w podobnym do tabeli polu wewnątrz ościeżnicy drzwi po stronie kierowcy.

Zalecamy sprawdzenie ciśnienia w oponach przed podróżą i podczas każdego postoju na paliwo, jeśli uznasz to za konieczne. Mając to na uwadze, zawsze miej pod ręką manometr. Większość dzisiejszych samochodów jest również wyposażona w system monitorowania ciśnienia w oponach, w skrócie TPMS. Jeśli opona spadnie zbyt nisko, na desce rozdzielczej pojawi się lampka ostrzegawcza.

Jednak prawidłowe ciśnienie w oponach ma znaczenie tylko wtedy, gdy opony faktycznie poradzą sobie z zimową pogodą.

#3. Czy Twój pojazd potrzebuje nowych opon?

Głębokość i konstrukcja bieżnika zostały zaprojektowane przede wszystkim z myślą o zapewnieniu przyczepności na mokrej lub pokrytej śniegiem nawierzchni. Im większą „głębokość” mają Twoje opony, tym lepsza przyczepność. Zasadniczo pamiętaj o wymianie opon, gdy głębokość bieżnika spadnie do 4/32” .

Ale co z oponami śniegowymi? Czy opony całoroczne są wystarczająco dobre, aby poradzić sobie z jazdą zimą? Niekoniecznie.

„Jeżeli temperatura na ogół przekracza 15 stopni Celsjusza i opady śniegu są niewielkie lub umiarkowane, opony całoroczne mogą być odpowiednie” – powiedział Michael Calkins, kierownik ds. usług technicznych w American Automobile Association lub AAA. „Jeśli jednak mieszkasz w miejscach, w których temperatury często spadają poniżej 15 stopni Celsjusza i regularnie zdarzają się burze, które dostarczają kilka cali śniegu, opony zimowe zapewnią wyraźną przyczepność, prowadzenie i bezpieczeństwo”.

Opony śniegowe są produkowane z bardziej miękkich mieszanek, które zapewniają odpowiednią przyczepność w temperaturach ujemnych. Opony śniegowe mają również agresywny wzór bieżnika z różnymi wgryzającymi się krawędziami lub lamelami, aby zapewnić lepszą przyczepność. W niektórych przypadkach opony śniegowe będą wyposażone w metalowe kołki, które zwiększają przyczepność w głębokim śniegu i w głębokim śniegu.

„Jeśli twój samochód ślizga się == na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni, trudno jest przyspieszać i hamować bez obracania się lub blokowania kół” – powiedział Calkins. „Lub, jeśli samochód nie chce płynnie pokonywać zakrętów bez utraty przyczepności z przodu lub z tyłu, opony zimowe przyniosą ogromne korzyści w tym zakresie”.

7 prostych elementów do samodzielnej konserwacji przed sezonem zimowym

Nawet jeśli Twój samochód i opony są w stosunkowo dobrym stanie, nadal jest kilka elementów do samodzielnej konserwacji i sprawdzenia. Umieściliśmy je w naszym przewodniku po jeździe zimowej, ponieważ łatwo je przeoczyć. 

#1. Sprawdź akumulator

Akumulatory szybciej się rozładowują, gdy są zimne, co utrudnia uruchomienie silnika w okresie zimowym. Jeśli zauważysz pęknięcia lub uszkodzenia na obudowie akumulatora, natychmiast go wymień. Możesz również użyć multimetru do sprawdzenia napięcia akumulatora. Jeśli odczyt spadnie poniżej 12,40 V do 12,75 V, być może nadszedł czas na nową baterię.

Wybór odpowiedniej baterii może być zaskakująco trudny i należy wziąć pod uwagę kilka ważnych rzeczy. Oto pomocny przewodnik, który opisuje pięć  najlepszych akumulatorów samochodowych na zimną pogodę .  

#2. Sprawdź wszystkie światła zewnętrzne

Obejmuje to reflektory, tylne światła, znaczniki sygnalizacyjne i światła awaryjne. Jeśli jedna lub więcej żarówek jest uszkodzonych, wymień je jak najszybciej.

#3. Sprawdź zbiornik chłodniczy

Nazwa „płyn chłodzący” jest nieco myląca. W rzeczywistości płyn chłodzący przede wszystkim smaruje wszystkie metalowe i aluminiowe części układu chłodzenia. Obejmuje to chłodnicę, pompę wody i inne krytyczne części wewnętrzne. Płyn chłodzący lub przeciw zamarzaniu zapobiegnie również stwardnieniu lub zamarznięciu cieczy w układzie chłodzenia.

Jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie układu chłodzenia w dobrym stanie technicznym jest rozważenie jego płukania, zwłaszcza jeśli planujesz przejechać dużo kilometrów na swoim pojeździe. Jeśli chodzi o to, jak często należy to robić, najlepiej skonsultować się z lokalnym mechanikiem i/lub instrukcją obsługi. Szkoły myślenia na ten temat są różne, ale mimo wszystko jest to istotny element konserwacji.

#4. Pióra wycieraczek są ważne

Zgodnie z ogólną zasadą konserwacji przed wymianą piór wycieraczek nie trzeba czekać, aż przednia szyba się rozmazuje. Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatnio wymieniałeś pióra wycieraczek, teraz może być dobry moment.

Chociaż istnieją tańsze opcje, zalecamy wydać trochę więcej tutaj na zestaw ostrzy Rain-X o wyższej jakości . W przeszłości mieliśmy tańsze ostrza, ale zużywają się one szybciej i nie są tak wytrzymałe jak te Rain-X.

#5. Uzupełnij płyn do spryskiwaczy

Zimą będziesz używać dużej ilości płynu do wycieraczek. Dobrym pomysłem jest sprawdzanie zbiornika za każdym razem, gdy zatrzymujesz się na gaz. Trzymaj zapasowy dzbanek płynu (lub dwa) w bagażniku. Polecamy   wybrać rozwiązanie całoroczne, które sprawdzi się jako odmrażacz zimą, ale także na pluskwy latem. 

#6. Zapełniaj często samochód paliwem

Generalnie podczas jazdy zimą zalecamy, aby zbiornik paliwa był pełny co najmniej w jednej trzeciej. Jeśli pogoda jest naprawdę zła, zbiornik powinien być co najmniej w połowie pełny. Jeśli utkniesz, pełny zbiornik oznacza, że ​​silnik może pracować, a Ty możesz się rozgrzać. Oczywiście jest to również ubezpieczenie na wypadek braku paliwa na oblodzonej i zamarzniętej drodze.

7. Zmień maty podłogowe

Gumowane dywaniki podłogowe są idealne do jazdy zimą. Mogą zatrzymywać brud, śnieg i błoto pośniegowe, nie brudząc ani nie zwilżając dywanów pod spodem. Gumowe dywaniki podłogowe są również znacznie łatwiejsze do czyszczenia. Kupuj jednak tylko dywaniki o odpowiednim kształcie i rozmiarze do swojego pojazdu i upewnij się, że zostały one prawidłowo zamontowane. Niewłaściwa instalacja zakłóci pedał gazu i hamulca podczas jazdy.

Jazda w śniegu i lodzie: 5 krytycznych rzeczy do rozważenia

Teraz, gdy Twój pojazd jest w doskonałym stanie, a zestaw ratunkowy jest już spakowany, oto pięć wskazówek, które pomogą Ci bezpiecznie dotrzeć do celu.

#1. Przestrzegaj ograniczenia prędkości

Nie możemy tego wystarczająco podkreślić. Jazda z dużą prędkością, zwłaszcza po śliskich drogach, jest niebezpieczna.

„Większość wypadków drogowych w zimie można przypisać zbyt szybkiej, jak na warunki panujące na jezdni”, „Kierowcy muszą przestrzegać podstawowych przepisów dotyczących prędkości i muszą prowadzić swój pojazd z ostrożną i rozważną prędkością, biorąc pod uwagę warunki drogowe i pogodowe przez cały czas”.

I zawsze zachowuj bezpieczną odległość od innego pojazdu przed Tobą.

„Przestrzegając podstawowego prawa dotyczącego prędkości, kierowca będzie w stanie właściwie utrzymać kontrolę nad swoim pojazdem i będzie mógł zatrzymać się w bezpiecznej odległości przed nim”. „Jedyną rekompensatą, która zadziała podczas jazdy po śliskich drogach, jest spowolnienie i zwiększenie odległości”.

#2. Unikaj rozproszonej jazdy

Jazda po śliskich lub oblodzonych nawierzchniach jest wystarczająco zła, a robienie tego w roztargnieniu znacznie zwiększa ryzyko wypadku. Nie popełnij tego błędu. Rozproszona jazda zabija i jest to problem ogólnoświatowy. Nigdy nie wysyłaj SMS-ów, nie dzwoń ani nie korzystaj ze smartfona lub urządzenia mobilnego podczas jazdy. Nawet pół sekundy rozproszenia może oznaczać różnicę między życiem a śmiercią.

#3. Elektroniczna kontrola trakcji

Utrzymuj kontrolę stabilności i trakcji (ESC i ETC) przez cały czas. Te funkcje bezpieczeństwa pomogą Ci, jeśli zaczniesz ślizgać się, ślizgać lub kręcić się.

Zobacz także: