Jako właściciel samochodu doskonale zdajesz sobie sprawę, że Twój pojazd wymaga regularnej pielęgnacji, takiej jak wymiana opon i wymiana oleju . Ale jak często myślisz o zawieszeniu swojego samochodu?
Ponieważ kierowcy często myślą, że zawieszenie to tylko płynna jazda, tę część auta można łatwo przeoczyć przy naprawach. Twoje zawieszenie składa się z wielu części i może również wpływać na zdolność kierowania i skręcania samochodu.
Zawieszenie Twojego samochodu zasadniczo łączy nadwozie pojazdu z kołami. To właśnie daje kierowcy możliwość kierowania i poruszania samochodem. Zawieszenie składa się z wielu elementów – opon, powietrza w oponach, sprężyn, łączników i rozpórek oraz amortyzatorów.
Zgadza się, rozpórki i amortyzatory to różne elementy. Można je znaleźć w osobnych samochodach i nie są wymienne.
Na przykład. Jeśli masz samochód, który jest zbudowany z rozpórek, nie możesz zastąpić tych uszkodzonych lub zużytych części amortyzatorami. Więc jaka jest różnica?
Różnica między amortyzatorami a rozpórkami
Zasadniczo amortyzatory i rozpórki są zaprojektowane inaczej. Amortyzatory mają na celu zapobieganie podskakiwaniu pojazdu poprzez pochłanianie wszelkich wstrząsów, jakie mogą uderzyć w opony samochodu podczas jazdy. Rozpórki są częścią konstrukcji samochodu, wpływając na układ kierowniczy i ustawienie samochodu.
Po latach eksploatacji części zawieszenia w końcu się zużyją. Musisz je wymienić. Ale skąd znasz oznaki zużytego zawieszenia, zwłaszcza jeśli chodzi o amortyzatory i amortyzatory?
Oznaki zużytego zawieszenia
Myślisz, że masz zużyte zawieszenie? Oznaki i symptomy dzielą się na dwie kategorie: złe wstrząsy i złe rozpórki.
Oznaki złych rozpórek
1. Odgłosy stukania przy uderzeniu w wybrzuszenie
Jeśli Twój samochód wydaje stukanie za każdym razem, gdy przejeżdżasz przez dziurę lub próg zwalniający, prawdopodobnie masz problem z rozpórkami.
Rozpórki składają się z kilku części, które z czasem ulegają zużyciu. Hałasy dochodzące z przednich lub tylnych opon podczas jazdy mogą być rozpórkami „wypadającymi”. Zasadniczo rozpórki, które nie działają prawidłowo, mogą powodować więcej problemów lub pękać, powodując unieruchomienie na drodze.
2. Wyboista jazda
Jeśli Twoja jazda staje się bardziej wyboista niż zwykle, możesz mieć uszkodzoną lub uszkodzoną rozpórkę, którą należy wymienić. Twój zaufany specjalista ds. samochodów może przeprowadzić test drogowy, aby dokładnie określić, na czym polega problem.
3. Unoszenie się z przodu
Kolejnym charakterystycznym znakiem awarii amortyzatora jest poluzowany przód lub jeśli samochód wydaje się skręcać w jedną stronę. Jeśli masz problem z utrzymaniem wyrównania kierownicy na drodze, zdecydowanie nadszedł czas, aby zabrać samochód do centrum motoryzacyjnego.
4. Nieregularne zużycie opon
Jeśli Twój samochód nie amortyzuje dobrze uderzeń z powodu złej kolumny, będziesz mógł zobaczyć, jak zużywają się opony. Nierówne uderzenie w Twój samochód oznacza nierówne ślady na oponach .
Oznaki złych wstrząsów
Amortyzatory składają się z kilku różnych części: rury rezerwowej, płynu hydraulicznego, tłoka, cylindra ciśnieniowego i zaworu regulującego przepływ płynu z jednego tłoka na drugi, gdy samochód uderza w wyboj.
1. Wibracje zauważalne podczas jazdy
Czasami pęka uszczelka tłoka lub zawór wewnątrz, powodując nieuregulowany ruch płynu w amortyzatorze. Kiedy tak się dzieje, amortyzatory nie działają prawidłowo, co oznacza, że czujesz każde drobne wyboje na drodze. Wyczuwalne wibracje w kierownicy to znak, że warto porozmawiać z profesjonalistą.
2. Błędne hamowanie
Skręcanie podczas hamowania i skręcania to kolejny znak, że masz problem z płynem w amortyzatorach. Jeśli płyn jest nieuregulowany, podczas skrętu będzie mocno obciążał jedną stronę samochodu, powodując nadmierną korektę skrętu. Texas Departament Transportu poinformował, że było 1204 wypadków w 2017 roku, które miały miejsce, gdy kierowcy okazało zbyt ostre lub zbyt szeroka.
3. Wyciek płynu
Zauważalne oznaki wycieku płynu oznaczają, że prawdopodobnie masz pęknięcie w uszczelce łączącej wał z korpusem amortyzatora. Wyciekający płyn spłynie po wstrząsie i na ziemię. Utrata płynu w wyniku wstrząsu oznacza tylko, że wymiana płynu jest kwestią czasu.
4. Nieregularne zużycie opon
Kiedy masz zużyty amortyzator, samochód może się ślizgać i ślizgać po całej drodze. Ponieważ tak się dzieje, opony nie zawsze równomiernie dotykają podłoża i zużywają się nierównomiernie. Może to być niebezpieczne z wielu powodów, między innymi z przyczepności opon.