Opony pojazdu odgrywają kluczową rolę w bezpieczeństwie samochodu. Jako jedyne części samochodu, które fizycznie dotykają podłoża, są one jednym z kluczowych czynników wpływających na prowadzenie i hamowanie pojazdu oraz ogólne bezpieczeństwo na autostradzie.
Istnieją proste kroki, które możesz i powinieneś podjąć, aby zapewnić, że Twoje opony pozostaną w optymalnym stanie. Inspekcja i inflacja to klucze. Przeprowadzanie regularnych kontroli jest szybkie i łatwe, a także opłacalna inwestycja czasu w bezpieczeństwo Twoje i Twojego pasażera.
Poszukaj tych oznak
Regularnie kontroluj opony wizualnie — najlepiej co tydzień. Spacer dookoła samochodu w poszukiwaniu znaków ostrzegawczych zajmuje tylko minutę. Jeśli zauważysz którykolwiek z poniższych warunków, opony należy zabrać do sklepu w celu profesjonalnej oceny i prawdopodobnej wymiany:
- Pęknięcia lub nacięcia na ścianach bocznych.
- Nierównomierne zużycie bieżnika . Może to być spowodowane nieprawidłowym napompowaniem, niewspółosiowością kół, uszkodzonymi oponami lub problemami z częściami zawieszenia.
- Nadmiernie zużyty bieżnik . Większość nowoczesnych opon ma wskaźniki zużycia bieżnika biegnące w poprzek bieżnika, które sygnalizują minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika wynoszącą 2/32 cala. Kiedy bieżnik zużyje się do tych słupków, czas na nowe opony. Niedrogie wskaźniki zużycia bieżnika są dostępne w sklepach z częściami samochodowymi i oponami.
- Wybrzuszenia lub pęcherze . Jeśli zauważysz wybrzuszenie lub pęcherz na ścianie bocznej, natychmiast wymień oponę. Sygnalizują one potencjalne słabe punkty, które mogą prowadzić do awarii opony.
- Nadmierne wibracje . Drgania opony mogą być oznaką niewspółosiowości, niewyważenia lub wygięcia koła. Może to również oznaczać wewnętrzne uszkodzenie opony lub problem z zawieszeniem. Nie ignoruj wibracji: oddaj pojazd do serwisu natychmiast.
Problem niedopompowania
Ankiety wykazały, że wiele samochodów na drogach może jeździć na jednej lub kilku niedopompowanych oponach. Częściowo problem polega na tym, że opony tracą powietrze przez gumę i miejsce, w którym łączy się z kołem i zaworem. Czasami utrata powietrza jest tak powolna, że wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Sezonowe zmiany temperatury mogą również powodować spadek ciśnienia w oponach, przy czym ciśnienie spada o około 1 psi na każde 10 stopni spadku.
Ponieważ ściana boczna ugina się bardziej przy niższym ciśnieniu w oponach, niedopompowanie pogarsza kontrolę nad jazdą, którą opona ma zapewnić. Nawet niewielka strata ciśnienia — taka jak 4 psi — może wpłynąć na prowadzenie samochodu, utrudniając kontrolę. Może również sprawić, że jazda będzie bardziej miękka, a samochód tarza się. Ponadto niedopompowane opony obniżają zużycie paliwa przez pojazd, co może kosztować więcej pieniędzy na dystrybutorze.
Nadmiernie uginająca się ściana boczna może również powodować nadmierne nagrzewanie się opony, co może skrócić żywotność opony i doprowadzić do oddzielenia się lub pęknięcia bieżnika.
Wskazówki dotyczące konserwacji pompowania opon
- Nie oceniaj ciśnienia, patrząc na oponę. Nowoczesne opony lekko wybrzuszają się, przez co wyglądają na trochę niedopompowane, nawet jeśli nie są. Ten efekt można przesadzić na miękkiej nawierzchni, takiej jak droga gruntowa czy szutrowy podjazd.
- Przynajmniej raz w miesiącu użyj miernika do opon, aby sprawdzić ciśnienie we wszystkich czterech oponach i zapasie.
- Ustaw opony na ciśnienie zalecane przez producenta. Jest to wydrukowane na tabliczce w samochodzie, na framudze drzwi, drzwiczkach wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie pokrywy schowka. Nie kieruj się „maksymalnym ciśnieniem” nadrukowanym na oponie. Jeśli twój samochód ma część zapasową o ograniczonej obsłudze (czyli oszczędzającą miejsce), sprawdź również, czy jest napompowana do ciśnienia określonego na tabliczce — zwykle 60 psi.
- Zmierz ciśnienie na zimnych oponach, zanim przejadą więcej niż milę lub dwie. Podczas jazdy opony nagrzewają się, a ciśnienie rośnie, co utrudnia ustawienie prawidłowego ciśnienia w zimnych oponach.
Odrobina leku zapobiegawczego w postaci prostych, rutynowych kontroli może zapobiec kosztownym, niewygodnym problemom w przyszłości.