Utrzymanie samochodu może być kosztowne i czasochłonne. Ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić samemu, aby zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy.
Przeprowadzanie rutynowej konserwacji samochodu jest najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, aby zapewnić, że samochód będzie przewoził Cię z punktu A do punktu B przez wiele lat bez stałych, poważnych napraw.
Oczywiście naprawy są nieuniknione, a niektóre prace konserwacyjne będą wymagały pomocy profesjonalisty. Ale jest kilka rzeczy, które możesz i powinieneś zrobić sam, aby zaoszczędzić czas i pieniądze.
Sprawdź poziomy płynów
Czas: 5-10 minut
Cena: Gratis
Dobrze jest sprawdzać poziom płynów za każdym razem, gdy jesteś pod maską, lub przynajmniej raz w miesiącu. W większości przypadków wszystko będzie dobrze, ale to nie znaczy, że powinieneś przestać sprawdzać. Jest to z łatwością najważniejsze zadania z zakresu konserwacji zapobiegawczej, które możesz wykonać samodzielnie.
Raz w miesiącu należy sprawdzać poziomy: płynu hamulcowego, oleju silnikowego, płynu wspomagania kierownicy i płynu przekładniowego. Płyn chłodzący silnik należy sprawdzać co sześć miesięcy. A kiedy jesteś pod maską, równie dobrze możesz sprawdzić płyn do spryskiwaczy.
Jeśli jeden z nich jest niski, możesz go dość łatwo uzupełnić, a będziesz wiedział, czy nadszedł czas, aby całkowicie zmienić płyn, czy też jest większy problem, taki jak wyciek.
Sprawdź ciśnienie w oponach
Czas: 2-3 minuty
Cena: Gratis
Monitorowanie ciśnienia w oponach to także sprytny ruch zapobiegawczy. Prawidłowo napompowane opony mogą wydłużyć żywotność opon, ale także osiągi pojazdu. Zbyt dużo powietrza w oponach może powodować sztywną, sprężystą jazdę, a środek opon zużywa się szybciej. Zbyt małe ciśnienie i zbyt duża część opony będzie przylegać do podłoża, powodując również ich szybsze zużycie wzdłuż zewnętrznych krawędzi opony.
Zalecane ciśnienie w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi lub zwykle na słupku drzwi po stronie kierowcy. Kieruj się tym ciśnieniem, a nie wartością ciśnienia w oponie, które jest ogólnie zalecanym maksymalnym ciśnieniem dla opony, które nie jest specyficzne dla różnych pojazdów.
Jeśli nie masz pod ręką manometru w oponach, pompa powietrza znajdująca się na stacjach benzynowych ma czasami wbudowane manometry. Niektóre samochody zapewniają również odczyt ciśnienia w oponach na cyfrowych zestawach wskaźników. Tylko pamiętaj, aby sprawdzić ciśnienie, gdy opony są 'świeże;– nie po przejechaniu kilku kilometrów.
Jeśli potrzebujesz powietrza, zazwyczaj możesz je dostać w pompach powietrza na stacji benzynowej za darmo. Jeśli chcesz spuścić powietrze z opon, użyj manometru z wyzwalaczem ciśnienia lub użyj płaskiego śrubokręta, aby nacisnąć kołek w środku trzpienia zaworu. Stopniowo wypuszczaj powietrze, sprawdzając ciśnienie po drodze.
Wymień wycieraczki przedniej szyby
Czas: 5 minut
Przybliżona cena: Kilkadziesiąt złotych
Jedną z najłatwiejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, jest wymiana piór wycieraczek przedniej szyby samochodu.
Guma z czasem zaczyna się psuć, czy to w wyniku nadmiernego skrobania lodu i śniegu, czy w upale latem. Zaleca się wymianę piór wycieraczek raz lub dwa razy w roku, w zależności od ekstremalnych warunków pogodowych.
Wymienne pióra wycieraczek różnią się w zależności od marki, ale wszystkie mają prosty mechanizm zatrzaskowy z przesuwaną blokadą lub przyciskiem, który należy nacisnąć, aby zwolnić. Upewnij się, że kupiłeś odpowiednią długość piór do swojego samochodu – niektóre wymagają dwóch różnych rozmiarów lub mogą wymagać również tylnej wycieraczki. I nie pozwól, aby sprężynowe ramię uderzyło z powrotem w przednią szybę, ponieważ może pęknąć lub wyszczerbić przednią szybę, zamieniając szybką i tanią naprawę w kosztowną.
Wymień filtry powietrza
Czas: 2 minuty
Przybliżona cena: Kilkadziesiąt złotych
Kiedy zabierasz samochód do serwisu często mechanik mówi Ci, że musisz wymienić filtr powietrza. Są szanse, że mechanik się nie myli.
Filtry powietrza, jak sama nazwa wskazuje, filtrują brud i zanieczyszczenia przed przedostawaniem się przez układ wlotu powietrza. Ważne jest, aby wymieniać je regularnie – co 20 tys km lub mniej więcej raz w roku – aby zapobiec poważnym uszkodzeniom silnika i utrzymać sprawność układu dolotowego.
Tak jak filtry powietrza w twoim domu mogą poważnie wpłynąć na wydajność twojego klimatyzatora, tak stary i brudny filtr powietrza może pogorszyć wydajność twojego samochodu, blokując przepływ powietrza. Ale to nie znaczy, że musisz płacić komuś za zmianę. Kup jeden i sam go wymień. Zajmie Ci to tylko kilka minut.
Aby wymienić filtr powietrza, zajrzyj pod maskę samochodu i zlokalizuj skrzynkę filtra powietrza. Poszukaj klipsów lub zatrzasku, aby otworzyć pudełko, wyjmij stary filtr powietrza i wymień na nowy.
Wymień świece zapłonowe
Czas: od 30 minut do godziny
Przybliżona cena: 100-200 zł
Świece zapłonowe są niezbędne do prawidłowego działania silnika Twojego samochodu. Zapalają mieszankę paliwa i powietrza w komorze spalania, która przesuwa tłok w dół, obracając wał korbowy. Twój samochód ma kilka tłoków, które współpracują ze sobą, aby w pełni obrócić wał korbowy. Rozrząd ma kluczowe znaczenie, a nawet jedna niedziałająca świeca zapłonowa lub niewłaściwa praca może dramatycznie wpłynąć na osiągi Twojego samochodu, takie jak utrata mocy, słabe przyspieszenie, przerwy w zapłonie, a nawet może wpłynąć na zdolność do uruchomienia silnika.
Wymiana świec zapłonowych jest trochę bardziej skomplikowana niż sprawdzanie płynów lub wymiana filtra powietrza, ale nadal można to zrobić w domu.
W większości przypadków będziesz potrzebować jednej wtyczki na cylinder, ale niektóre pojazdy wymagają dwóch na cylinder. Sprawdź w instrukcji obsługi prawidłową liczbę i typy wtyczek. Zwróć także uwagę na wymaganą lukę. (Możesz chcieć podnieść narzędzie do szczelin, gdy jesteś w sklepie, ponieważ może ono zostać przypadkowo uderzone podczas transportu i powinno zostać zmierzone i skorygowane przed instalacją.)
Aby wymienić świece zapłonowe, najpierw poczekaj, aż silnik ostygnie. Następnie wymieniaj świece zapłonowe pojedynczo, delikatnie usuwając przewód ze świecy zapłonowej. Użyj nasadki do świecy zapłonowej i klucza dynamometrycznego, aby wyjąć starą świecę zapłonową. Zmierz szczelinę i zainstaluj nową świecę zapłonową. (Niektórzy wolą używać smaru zapobiegającego zatarciom z nowymi świecami zapłonowymi, ale nie jest to konieczne, a niektórzy producenci świec zapłonowych zalecają , aby go nie używać.) Podłącz ponownie bagażnik i powtórz procedurę dla każdej świecy zapłonowej.
Wymień przepalony bezpiecznik
Czas: 2 minuty
Przybliżona cena: Kilka złotych
Jeśli coś elektronicznego w Twoim samochodzie przypadkowo przestanie działać, na przykład światła, stereo lub elektrycznie sterowane szyby, prawdopodobnie jest to przepalony bezpiecznik. Naprawienie przepalonego bezpiecznika to jedna z najłatwiejszych napraw, jakie możesz wykonać samodzielnie.
Większość nowoczesnych samochodów ma dwie grupy bezpieczników w panelach, jedną zwykle znajdującą się pod kierownicą, a drugą pod maską.
Często można przeprowadzić oględziny, aby znaleźć przepalony bezpiecznik. Poszukaj bezpiecznika, który wydaje się lekko stopiony, lub sprawdź wewnętrzny przewód w kształcie litery U. Jeśli przewód jest oddzielony, bezpiecznik się przepalił. Może być konieczne wyciągnięcie bezpiecznika, aby sprawdzić przewód. Dobrą wiadomością jest to, że jeśli wiesz, co przestało działać, możesz natychmiast zawęzić wyszukiwanie, odwołując się do wewnętrznej pokrywy pokrywy panelu bezpieczników i instrukcji obsługi. Wiele skrzynek z bezpiecznikami jest również wyposażonych w klucz do wyjmowania bezpieczników, ale para szczypiec z końcówkami igłowymi również wystarczy.
Możesz kupić różne paczki bezpieczników w sklepie z częściami samochodowymi za kilka dolców. Tylko upewnij się, że masz odpowiedni rozmiar i typ dla swojego samochodu. Wiele nowszych samochodów używa krótszych bezpieczników, które nie są kompatybilne ze starszymi bezpiecznikami z dłuższymi przewodami.
Po zlokalizowaniu przepalonego bezpiecznika wyjmij go i zastąp bezpiecznikiem o takim samym natężeniu prądu.
Wymień żarówki
Czas: 10-30 minut
Przybliżona cena: 100-200 zł
Wypalony reflektor lub tylne światło może spowodować zatrzymanie i mandat za wadliwy sprzęt.
Na szczęście w większości przypadków wymiana reflektorów to pestka i wymaga niewielu narzędzi. Otwórz maskę, wyjmij złącze zasilania z tyłu reflektora, zdejmij osłonę przeciwpyłową i wyjmij klips, który przytrzymuje żarówkę na miejscu (jeśli jest klips). Chwyć obudowę żarówki i delikatnie pociągnij i poruszaj, aż się poluzuje. Wyjmij starą żarówkę, włóż nową żarówkę i ponownie włóż obudowę do oprawki żarówki (może to wymagać przekręcenia, aby zablokować żarówkę z powrotem na miejscu). Załóż ponownie osłonę przeciwpyłową i podłącz zasilanie.
Z wnętrza samochodu włącz światła i sprawdź, czy nowy reflektor działa.
Wymiana wypalonych tylnych świateł to praktycznie ten sam proces, ale można uzyskać do niego dostęp przez bagażnik lub tylną klapę samochodu.