Mój samochód dymi. Co się dzieje?

Dym wydobywający się z pojazdu to zły znak. To może być mały problem, ale najprawdopodobniej coś jest poważnie nie tak z twoim samochodem.

To normalne, że podczas uruchamiania samochodu po przespaniu nocy z rury wydechowej wydobywa się mały obłoczek białego dymu — to tylko para wodna. Możesz również zobaczyć parę unoszącą się spod maski w deszczowy dzień, gdy woda spada na gorącą maskę. Ale jeśli jedziesz i zauważysz dym kłębiący się z silnika lub rury wydechowej, nie panikuj – jeszcze. Znajomość koloru (lub zapachu) dymu może pomóc w zidentyfikowaniu przyczyny i ustaleniu, czy natychmiast przerwać, czy kontynuować jazdę do warsztatu.

Co sprawia, że ​​samochód dymi?

Najczęstszą przyczyną dymu pod maską jest przypadkowe rozlanie niewielkich ilości oleju silnikowego lub innych płynów lub wyciek ze złej uszczelki lub uszczelnienia na gorący silnik lub układ wydechowy. Te inne płyny mogą obejmować płyn chłodzący silnik , wspomaganie kierownicy, płyn hamulcowy i przekładniowy, a nawet rozpuszczalnik do spryskiwaczy szyb. Ten dym jest zwykle nieszkodliwy, ale należy się nim jak najszybciej zająć.

Chmura dymu wydobywająca się z rury wydechowej lub pod maską zwykle oznacza jednak poważną awarię mechaniczną lub elektryczną.

Co oznaczają różne kolory (i zapachy!) dymu?

Biały dym z rury wydechowej wskazuje, że w komorze spalania pali się płyn chłodzący z uszkodzonej uszczelki głowicy lub innej uszkodzonej wewnętrznej części silnika.
Przedmuchany wąż chłodnicy rozpylający płyn chłodzący na gorący silnik również wytwarza delikatny biały dym , który wygląda jak para. Płyn chłodzący do palenia ma słodki, ostry zapach i może być tłusty, jeśli wciera się go między palcami.

Niebieski lub szary dym i ostry, gorzki zapach z rury wydechowej sygnalizują, że silnik spala olej. Możliwe przyczyny to nieszczelne uszczelki zaworów, zużyte lub zatarte pierścienie tłokowe, zatkany zawór PCV, przepełnienie skrzyni korbowej, nieregularna wymiana oleju lub użycie niewłaściwego rodzaju oleju. Zużycie oleju bez wycieków zewnętrznych lub niebieskiego dymu wskazuje na powolne spalanie oleju w silniku. Spróbuj zmienić na olej silnikowy o dużym przebiegu lub gęstszy.

Płyn przekładniowy zassany do kolektora dolotowego z uszkodzonego modulatora podciśnienia skrzyni biegów będzie wytwarzał gęsty szarawy dym z rury wydechowej.

Czarny dym zwykle oznacza, że ​​pojazd spala surowe paliwo. Nieszczelny wtryskiwacz paliwa, wadliwy regulator ciśnienia paliwa, uszkodzony czujnik silnika lub element zapłonu powodują niepełne spalanie, co pozwala na przedostanie się niespalonego paliwa do układu wydechowego i na zewnątrz rury wydechowej. Czarny dym z jednego z tych warunków będzie pachniał, no cóż, benzyną. Dopóki usterka nie zostanie naprawiona, Twój pojazd będzie działał słabo i będzie miał słaby przebieg na gazie , prawdopodobnie nawet uszkadzając czujnik O2 i katalizator.

Czarny dym z awarii elektrycznej lub spalone przewody z powodu zwarcia mogą powodować migotanie świateł lub zakłócanie pracy innych urządzeń elektrycznych. Pachnie jak palący się plastik. Dzięki kilkusetmetrowym przewodom i urządzeniom elektrycznym schowanym w każdym zakątku nowoczesnego pojazdu, dym z awarii elektrycznej może wydobywać się spod maski lub kabiny pasażerskiej.

Co zrobić, jeśli mój samochód zacznie dymić?

Zjedź na pobocze i ustal, czy Twój samochód jest bezpieczny w prowadzeniu — kieruj się zdrowym rozsądkiem i zawsze zachowaj ostrożność. Spójrz na wskaźniki i lampki ostrzegawcze, aby sprawdzić, czy silnik się przegrzewa, czy lampka oleju się świeci, czy ciśnienie oleju jest niskie lub czy świeci lampka Check Engine .

Zrób szybką inspekcję wzrokową. Mogłeś przejechać po plastikowej torbie, która pali się na katalizatorze. Nigdy nie dotykaj ani nie pracuj przy gorącym silniku. Poczekaj, aż silnik ostygnie i sprawdź płyny. Jeśli jednak zobaczysz kapiące płyny lub tworzące się kałuże pod maską lub na ziemi, czas wezwać holowanie. Ryzykujesz poważne uszkodzenie pojazdu, jeśli zabraknie mu płynu chłodzącego, płynu przekładniowego lub oleju silnikowego, co będzie wymagało rozległych (i kosztownych!) napraw.

Zobacz także: